1. Mail: Motion hjælper ved ADHD
Jeg har en dreng på 10 år med ADHD, han har svært ved at indgå i sociale sammenhænge, og har svært ved at forstå når andre ikke bryder sig om hans måde at være på (f.eks. søskende der siger stop i en leg).
Vi spiser meget sundt, og ingen sukker i hverdagen, har prøvet almindelig fiskeolie, men dette virker ikke.
Til gengæld har vi stor glæde af motion. Vi løber ca. 2½ til 3 km hver morgen, samt laver nogle yoga øvelser.
Dette har ændret hans adfærd, han er blevet en meget gladere dreng, som lettere forstår vores signaler. Han husker bedre, og fungere i det hele taget meget bedre.
Nu hvor det har været så dårligt vejr om morgenen, og motivationen for at stå op og løbe i regnvejr er meget lille, har vi ikke være ude at løbe på det sidste, og han er begyndt på det gamle mønster igen, med dårligt humør, og forstår igen ikke, når hans søskende siger fra, så vi må på trods af regn og kulde igen ud og løbe, for jeg kan se, at det hjælper.
Tak for en god anderledes debat.
Med venlig hilsen
P.
Kommentar:
Jeg modtager gerne flere mails fra læsere med erfaringer eller meninger om emnet!
[UPP]
2. Vaccinationer mod influenza kan være spildt
I denne tid bliver ca. 700.000 danskere vaccineret mod influenza.
Men de gør det på et helt forkert grundlag, hævder en forsker, der har sammenholdt de seneste års forskning på området.
Faktisk kan læge Tim Jefferson, der er ansat ved instituttet Cochrane Vaccines Field i Italien, ikke finde beviser for nogen særlig effekt, skriver han i sin artikel i det nyeste nummer af tidsskriftet British Medical Journal.
(Marianne Harbo; Berlingske 9-11-2006)
http://www.berlingske.dk/indland/artikel:aid=821330/
(kilde: British Medical Journal: 2006;333:912-915 (28 October),doi:10.1136/bmj.38995.531701.80)
Mere på engelsk:
http://www.bmj.com/cgi/content/short/333/7574/912?ehom=
Læs evt. mere om, hvordan du på en naturlig måde kan styrke dit immunforsvar
http://www.nomedica.dk/kroppens_immunforsvar.htm
[UPP]
3. Høj indtagelse af sukker sat i forbindelse med kræft i bugspytkirtlen
Forskere på Karolinska Instituttet i Sverige undersøgte 80.000 menneskers kost i perioden fra 1997 til 2005.
Resultatet var, at de mennesker der drak sodavand eller sød saft to eller flere gange om dagen havde 90 % større risiko for at få kræft i bugspytkirtlen, sammenlignet med de mennesker der aldrig drak sodavand eller sød saft.
Risikoen var 70 % større hos personer, der fem gange om dagen drikker kaffe med sukker, i forhold til dem, der aldrig drikker kaffe med sukker
Selv om kræft i bugspytkirtlen er en sjælden sygdom er den svær at behandle, eftersom den er svær at diagnosticere, før den har spredt sig.
Mere om undersøgelsen her:
http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=130&a=19441&l=sv&newsdep=130
Mere om sunde kostvaner her:
www.nomedica.dk/sund_kost.htm
For meget sukker kan også lave andre ulykker ...
[UPP]
4. Raffineret sukker kan måske medvirke til leverskader
Resultater fra dyreforsøg tyder på at sodavand spiller en rolle i udviklingen af leversygdom.
Når sukkersødet vand blev givet til mus viste der sig en øget forekomst af fedtlever.
(Kilde: American Association for the Study of Liver Diseases October 27, 2006; Scientific American November 1, 2006)
Mere om undersøgelsen på engelsk her
[UPP]
5. Mail: Sukkerafhængig
Hej
Jeg vil lige takke for godt nyhedsbrev, råd og vejledning.
Jeg er sukkerafhængig og er begyndt at udelukke alt sukker, mælk og hvidt mel fra min kost, jeg spiser mange proteiner til mine måltider og jeg syntes at det går godt, jeg skal bare ikke engang "snuse" til sukker for så "trikker" det mig og jeg bliver som en løbsk hest.
Mit spørgsmål er om proteinrige fødevarer er svære at fordøje og igen om det kan give forstoppelse? Det problem har jeg nemlig nu.
Hilsen Helle
Hej Helle
Ja, du kan få forstoppelse af for mange proteiner, og hvis du får dine proteiner fra kød og andre animalske fødevarer, er det også meget usundt.
Du behøver ikke spise mange proteiner for at få styr på din sukkerafhængighed.
En sund kost - fri for raffinerede kulhydrater - vil hjælpe.
Fødevarer som bælgfrugter, fuldkornspprodukter, grøntsager, nødder og friske frugter klarer problemet på en sundere måde.
Læs evt. nogle tips til, hvordan du kan overvinde din trang til sukker her:
http://www.nomedica.dk/trang_til_sukker.htm
Mange der er afhængig af sukker, chokolade eller andre usunde fødevarer har overvundet deres afhængighed ved at følge principperne i bogen Kunsten at ændre vaner
http://helseonline.dk/product.asp?product=295
Læs evt. også mere om vaner her:
http://www.nomedica.dk/vaner.htm
Med venlig hilsen
John Buhl
[UPP]
6. Kalium og knogler
Hej John
Du skriver at tilskud af kaliumcitrat kan øge knoglemassen –
http://www.nomedica.dk/ugeskrift44_2006.
Jeg er i den situation at jeg skal tage tilskud uanset mine sunde spisevaner, da jeg ligger lige på grænsen til at udvikle knogleskørhed og er i overgangsalderen. Jeg har prøvet at finde rundt i ”junglen” og har prøvet at finde det tilskud der optages bedst i kroppen. Men er igen blevet forvirret – ligesom med Omega 3 tilskuddet.
Først skrev diverse eksperter, at det var caliumcitrat der var det bedste og nu skriver de, at det calcium citrate malate er det bedste og at begge tilskud endelig skal være med C, D og Magnesium og at cal/mag helst skal være 1:1 da calcium ellers ikke bliver optaget. Jeg kender flere der tager kalktilskud uden denne sammensætning (de tager vist bare det billigste). Apotekerne sælger kalktilskud uden det ene eller andet – endda anbefaler Osteoporoseforeningen Calcium Carbonat dog med D-vitamin men ikke med magnesium eller C.
Jeg har prøvet Solaray Cal-Mag 1:1 m/D (caliumcitrate) som er lette at synke – dog skal man op på 6-8 kapsler for at få det anbefalede tilskud.
Nu prøver jeg Metagenics Osteo-Genics (calciumcitratemalate) magnesium, C & D og ”Raw Kidney Concentrate” som er nogle kæmpe ”hestepiller” (lugter forfærdeligt) her skal også tages 3-6 kapsler dagligt.
Om det virker ved jeg først når jeg skal ”måles” igen til juli 2007 (og det er jo lidt sent), men det ville være rart at tage det mest virksomme tilskud (da jeg jo ikke kan skrue tiden tilbage) – hospitalet giver jo ikke andre råd end de ”gamle”, med ost, yoghurt, mælk mm. som jeg ikke kan bruge til noget. Motion dyrker jeg næsten dagligt.
Har du et ”bud” på ovenstående ville jeg være glad for at modtage det.
De bedste hilsner
Suzanne
Hej Suzanne
Undersøgelsen viste at KALIUMcitrat hjælper med at øge knoglemassen hos kvinder efter overgangsalderen med afkalkede knogler. Kalium er ikke det samme som kalk eller calcium/kalcium.
Det vigtigste er at få nok calcium (kalk) og D-vitamin.
Du skal tage calcium, D-vitaminer og gerne andre mineraler også.
Osteoform er efter min mening et af de bedste kalktilskud til knoglerne, da den ikke kun indeholder kalk og D, men også magnesium.
http://helseonline.dk/product.asp?product=285&sub=5&page=1
Spiser du sundt (sund mad indeholder godt med magnesium) mener jeg ikke du behøver et forhold der hedder 1:1 i kosttilskud, men nok i stedet 2 eller 3 dele kalk til 1 del magnesium.
Men tilbage til det med kalium, som er et andet mineral end kalk/kalcium. Det virker angiveligt, fordi det er med til at modvirke den alt for syredannende kost, vi indtager her i de vestlige lande.
En sund kost med masser af frugt og grønt indeholder nok kalium. En mere basisk kost vil sandsynligvis hjælpe med at styrke knoglerne. Du gør kosten mere basisk og mindre syredannende ved at spise mere frugt og grønt, samt færre eller ingen animalske fødevarer.
Det er mindst lige så vigtigt, at du udelader de ting i din kost og livsstil, som kan være med til at svække dine knogler. Det gælder ting som salt, raffinerede kulhydrater (sukker, hvidt mel o.l.) og kød.
Følg kosten her:
http://www.nomedica.dk/sund_kost.htm
Piller som hedder ”Raw Kidney Concentrate” ville jeg holde mig langt fra! ... Det er vist heller ikke piller, du har købt lovligt i Danmark!
Med venlig hilsen
John Buhl
[UPP]
7. Hver 10. dansker kan ikke falde i søvn
Dårlig søvn er blevet en livsstilssygdom og mindst 400.000 voksne danskere lider i udtalt grad af søvnbesvær. En del af forklaringen skulle være, at mange spiser for meget sukker og salt lige før sengetid.
Der er mange negative konsekvenser af for lidt eller for dårlig søvn – bl.a. svækket koncentrationsevne, irritabilitet, svækket hukommelse, svækket immunforsvar og risiko for at falde i søvn i dagtimerne.
Sidste år fik 306.000 danskere recept på sovemedicin, og 280.000 der fik udleveret nært beslægtet angstdæmpende sovemedicin.
(Lars Henrik Aagaard, Berlingske 11-11- 2006)
http://www.berlingske.dk/indland/artikel:aid=822600/
Læs evt. mere om søvn her:
http://www.nomedica.dk/sove.htm
[UPP]
8. Omega 3 vigtig for hjernen
Fedtstofekspert professor Ole G. Mouritsen mener i følge Berlingske Tidende, at det ser ud som om, at vores ændrede kostvaner i vesten - i retningen af lavere indtag af flerumættede stoffer - er en af de væsentligste årsager til den vækst, man ser i disse år i mentale sygdomme. Især omega-3 er vigtig.
(Berlingske 13-11-2006)
http://www.berlingske.dk/indland/artikel:aid=822914/
Mere om omega-3 her: http://www.nomedica.dk/ugeskrift18_2006.htm
"Den glade hånd i solskin er i orden, men det er den hjælpende hånd på en mørk dag, folk husker til evig tid.”"
- Amadeo Peter Giannini -
[UPP]
OBS!
Intet i dette nyhedsbrev er et forsøg på at holde dig fra nødvendig læge - behandling. Nedtrapning af medicin eller behandling bør ske i samråd med en kvalificeret læge. Vælger du at ophøre med lægeordineret behandling eller medicin, uden din læges samtykke, bærer du selv det fulde ansvar.
Du kan alltid skriva till Nomedica på
John@nomedica.dk
|