1. Interessant forbindelse mellem indtagelse af fedt og depression
Der er sandsynligvis en tæt forbindelse mellem hvilke fedtsyrer, vi får fra kosten, og tendensen til depression og inflammation (betændelsestilstand, som ikke skyldes bakterier).
Ubalance mellem fedtsyrer i kosten er måske tæt forbundet med den stærkt øgede forekomst af hjertesygdom og depression, vi har oplevet i løbet af det sidste århundrede.
Omega-3 findes især i fisk, valnødder, hørfrø og grønne grøntsager. Omega-6 findes især i raffineret vegetabilsk olie, der anvendes i mange produkter – lige fra margarine til bagte fødevarer og snacks. Mange mennesker bruger også forholdsvis store mængder vegetabilsk olie til stegning, dressinger mv.
Mængden af omega-6 fedtsyrer i kosten i den vestlige verden steg kraftigt, da raffineret olie blev del af hverdagskosten i det tidlige 20. århundrede.
Tidligere tiders Jægere/samlere indtog to til tre gange så meget omega-6 som omega-3. Hvor vi i den vestlige verden nu er oppe på 15-17 gange mere omega-6 end omega-3.
Forskerne undersøgte forbindelsen mellem indtagelse af fedtsyrer og forekomsten af depression og inflammation hos 43 ældre mænd og kvinder.
De seks personer, der havde fået diagnosen major depression havde næsten 18 gange så meget omega-6 som omega-3 i deres blod, sammenlignet med ca. 13 gange så meget hos de deltagere, der ikke mødte kriterierne for en ”Major Depression”. Deprimerede personer havde også højere forekomst af substanser i blodet, der viste inflammation.
Forskerne så en tydelig sammenhæng mellem graden af depression og forholdet mellem omega-6 og omega-3: Jo mere omega-6 i forhold til omega-3, desto mere deprimeret var personen generelt.
(Kilde: Psychosomatic Medicine 2007, doi:10.1097/PSY.0b013e3180313a45)
Kommentar:
Undgå så vidt muligt olie og fedt i din madlavning.
Hvis/når du bruger lidt olie i madlavningen er det bedst at vælge en vegetabilsk olie med forholdsvis meget omega-3, fx rapsolie, valnøddeolie eller olier med hørfrøolie. Et godt valg er fx Omega-3 Nutridan.
Mere om omega-3 her
Mange kunne undgå eller trappe deres medicin ned, hvis de gennemførte – eller fik hjælp til at gennemføre – omfattende forbedringer i kost, livsstil og levevilkår.
Selv om de fleste læger nok efterhånden godt ved, at sund kost, motion mv. i mange tilfælde kan gøre medicin unødvendig, slog forbruget af lykkepiller alle rekorder sidste år. Ifølge Berlingske Tidende (23-04-2007) og Lægemiddelstyrelsen blev 273.311 danskere sidste år behandlet med pillerne, hvilket er over 10.000 flere end i 2005 og næsten 60.000 flere end i 2002.
Læs også depressioner – er der en naturlig løsning?
[UPP]
2. Animalske fødevarer øger risiko for kræft, vegetabilske fødevarer mindsker risikoen
I en undersøgelse offentliggjort i International Journal of Cancer vurderede forskerne betydningen af ernæring og risiko for livmoderhindekræft blandt 1204 kvinder der for nylig havde fået diagnosen livmoderhindekræft og 1212 kvinder uden kræft.
Resultatet viste, at de som indtog flest animalske fødevarer, havde næsten fire gange så høj risiko for kræft sammenlignet med de som hovedsageligt spiste planteføde (vegetarer eller næsten vegetarer).
Kræftrisikoen steg i takt med at indtagelsen af animalsk fedt og protein steg.
Et andet studie fra the Journal of the National Cancer Institute, undersøgte sammenhængen mellem risiko for brystkræft efter overgangsalderen og indtagelse af plante lignan (planteøstrogener der findes i forskellige frugter, grøntsager og kornprodukter). Blandt de som indtog flest plante lignan, var forekomsten af brystkræft 17 % lavere sammenlignet med de kvinder som indtog mindst.
(Kilde: Breaking medical news 20-04-2007
Touillaud MS, Thiebaut A, Fournier A, Niravong M, et al. Dietary Lignan Intake and Postmenopausal Breast Cancer Risk by Estrogen and Progesterone Receptor Status. J Natl Cancer Inst. 2007;99:475-486.
Xu W, Dai Q, Xiang Y, Zhao G, et al. Nutritional factors in relation to endometrial cancer: A report from a population-based case-control study in Shanghai, China. Int J Cancer. 2007;120:1776-1781.)
Mere om sund kost
Køb bøger på helseonline:
To bøger der gør det lettere at gå over til mere vegetarkost:
Vegetar Light og Kunsten at ændre vaner. Køb online: 269,00 (normalpris kr. 307,00)
Lær Zoneterapi, på en hurtig og enkel måde. Lær samtidig Kunsten at ændre vaner. Køb online: 228,00 (nomalpris: 268,00)
Sikker Slank & Kunsten at ændre vaner
Med disse to bøger lærer du både hvordan du taber dig på en sund måde, og hvordan du effektivt tilegner dig nye vaner. Køb online: 299,00 (normalpris 338,00)
Kunsten at ændre vaner + Fat for life?
To bøger som gør det muligt for dig, som enten er meget overvægtig eller har særlig svært ved at tabe dig, at tilegne dig de vaner, der vil give dig succes med at nå og fastholde den vægt, du ønsker. Køb online: 325,75 (normalpris 368,00)
Kunsten at ændre vaner + Hvordan Rask?
To bøger der sammen gør det lettere at gennemføre radikale forbedringer i kost og livsstil, og derved forebygge eller måske endda helbrede sygdomme. Køb online: 274,75 (normalpris: 317,00)
Spar også penge ved at købe andre bøger og helseprodukter online.
Læs mere på www.helseonline.dk
[UPP]
3. Mælk øger risiko for Parkinsons
Forskningsresultater fra et amerikansk institut viser en klar sammenhæng hos mænd mellem et stort indtag af mælkeprodukter og sandsynligheden for at udvikle Parkinsons.
Studierne omfatter 130.000 amerikanske voksne, som er blevet fulgt i ni år som del af et stort kræftforskningsprojekt. 250 fik Parkinsons.
Forskerne undersøgte sammenhængen mellem mælkeprodukter og Parkinsons, og fandt ud af, at de mænd, der havde det største forbrug af mælkeprodukter, havde cirka 60 procents større risiko for at få Parkinsons end dem med det laveste forbrug.
(Kilde: Politiken 22-04-2007)
American Journal of Epidemiology Advance Access originally published online on January 31, 2007
American Journal of Epidemiology 2007 165(9):998-1006; doi:10.1093/aje/kwk089)
Kommentar:
Der er mange grunde til at udelade mælk og mælkeprodukter fra kosten. Ovenstående er endnu en.
Det er naturligvis vigtigt at få nok kalk, men det er langt sundere at få kalken fra vegetabilske fødevarer.
Læs evt. mere om kalk her
og/eller mere om knogler og kalk her
[UPP]
4. Færre tilfælde af brystkræft efter fravalg af hormontilskud
For andet år i træk ser USA et fald i antallet af nye brystkræfttilfælde. Faldet kommer umiddelbart efter, at salget af hormontilskud til kvinder i overgangsalderen er faldet drastisk. Det viser en ny amerikansk undersøgelse.
Det forstærker mistanken om, at hormontilskud efter overgangsalderen øger risikoen for brystkræft, og overlæge i Kræftens Bekæmpelse anbefaler, at danske kvinder kun tager hormontilskud i situationer, hvor de føler, at det er bydende nødvendigt.
(Kræftens bekæmpelse 20-04-2007;
New England Journal of Medicine 2007; 356: 1670-1674)
[UPP]
5. Mail: Protein
Efter artiklen om protein og kulhydrater i nyhedsbrevet modtog jeg nedenstående mails om emnet:
Kære John Buhl
Jeg har heldigvis ikke problemer med at jeg får for meget rødt kød, da jeg generelt ikke har lyst til/kan lide kød.
Jeg bliver til gengæld i tvivl om, hvorvidt jeg får nok protein - måske mest fordi flere vælger at kommentere, når jeg ikke spiser kød.
Jeg kan dog se at der er protein i mange af de fødevarer jeg spiser dagligt - eksempelvis havregryn, ærter, grovpasta, grovnudler, brød, æg og mælkeprodukter mm.
Jeg får også indimellem røde kidneybønner, falafel, torskerogn, tun, frikadeller og kødsovs.
Jeg spiser meget frugt (ofte smoothies med bær, banan, appelsin mm) og grønt (specielt i wok mad - her ofte: broccoli, rød peber, chili, champignon, hvidløg og løg).
Burde disse fødevarer ikke give mig nok protein? Og hvad med jern?
Med Venlig Hilsen Mie
Kære Mie
Du får nok protein.
Rent ernæringsmæssigt er du langt bedre dækket ind end de fleste på en almindelig dansk kost.
Der er protein i alle frugter, grøntsager, bælgfrugter, kornprodukter og nødder. Det er derfor nærmest umuligt at komme til at mangle protein, hvis du spiser dig mæt i bare nogenlunde sunde fødevarer. Hvis man stort set lever af cola, vingummi og hvidt brød - eller har andre ekstremt usunde kostvaner - kan man naturligvis komme til at mangle protein (og alt muligt andet).
Læs evt. mere om protein og vegetarkost her
Mere om protein og mere om proteinkure o.l. her.
Det er usandsynligt, at du mangler jern. Hvis du er i tvivl, eller har symptomer på jernmangel, kan du få taget en blodprøve hos din læge og/eller tage en vitaminpille, der også indeholder jern.
Med venlig hilsen
John Buhl
[UPP]
6. Det spirituelle hjørne
Dr. John Hagelin er en verdenskendt og respekteret kvantefysiker.
Hans bog, ”Manual for a Perfect Government”, forklarer hvordan man løser større sociale og miljømæssige problemer, og skaber en fredelig verden med en politik der harmonerer med naturlovene.
John Hagelin bliver af mange betragtet som en af de største og mest betydningsfulde kvantefysikere.
I hans “Creating Peace” beretning fra the Miami “Prophets Conference” series (June 4, 2005) giver han sit interessante bud på livets oprindelse, intelligent design og hvem vi er. (På engelsk).
Se dette foredrag her
John Hagelin optræder også i filmen The Secret.
"Gang på gang oplever jeg, at alting opstår af intet. Det er livets sande glæde."
- Shunryu Suzuki -
[UPP]
OBS!
Intet i dette nyhedsbrev er et forsøg på at holde dig fra nødvendig læge - behandling. Nedtrapning af medicin eller behandling bør ske i samråd med en kvalificeret læge. Vælger du at ophøre med lægeordineret behandling eller medicin, uden din læges samtykke, bærer du selv det fulde ansvar.
Du kan alltid skriva till Nomedica på
John@nomedica.dk
|