1. Fiberrige fødevarer er nøglen til sund kost
I stedet for at bekymre sig om kulhydrater eller Glykæmisk Indeks (GI) – altså hvor meget forskellige fødevarer påvirker blodsukkeret – bør vi fokusere på at spise masser af fiberrige fødevarer.
Det viser en ny gennemgang af studier af kulhydrater og vægt (BMI).
Forfatteren til undersøgelsen -- Glenn A. Gaesser, PhD -- mener, at mængden af kostråd er uoverskuelig eller forvirrende, men han siger også, at folk kan gøre meget for at holde sig slanke og sunde ved ganske enkelt at spise en portion fiberrige kornprodukter hver morgen.
Gaesser gennemgik 140 studier af sammenhængen mellem kulhydrater og BMI.
Kulhydratrige diæter er sundere, fordi de også indeholder flere kostfibre og mange andre sundhedsfremmende stoffer som fx fytokemikalier og antioxidanter.
En gennemgang af relevante undersøgelser og relevant litteratur om emnet viser, ifølge Gaesser, en positiv sammenhæng mellem kulhydrater og lavere BMI.
Kulhydratrig kost er altså generelt forbundet med lavere vægt.
Det bedste skulle være en fedtfattig, kulhydratrig kost, uden at fokusere på at begrænse indtagelsen af kalorier eller vægttab.
Kilde: Journal of the American Dietetic Association
Volume 107, Issue 10, Pages 1768-1780 (October 2007)
Kommentar:
Fiberrige fødevarer – frugt, grøntsager, bælgfrugter, fuldkornsprodukter og nødder – indeholder masser af gavnlige plantestoffer, sammen med kostfibrene. Det er samspillet mellem de utallige plantestoffer, inkl. kostfibre, i sunde fødevarer der er så gavnlige, og som også er med til at sikre normalvægten.
Mere om sundt vægttab
[UPP]
2. Mail: Der er nok næring i sunde fødevarer
Hej John
Jeg mener som du at ernæring bliver gjort meget mere kompleks, end den egentlig er.
Se på dyrene i naturen, som klarer sig ganske udmærket uden kosttilskud, komælk, Q10 og hvad ved jeg. De spiser helt instinktivt den føde, de har brug for og bliver store og stærke, tag fx en giraf som hovedsagelig lever af blade. Det der er den helt afgørende forskel fra dyrene og os er at dyrene spiser al deres føde i rå tilstand og derved bevares enzymer, vitamin- og mineralindholdet.
Desuden er det påvist at al varmebehandlet mad bevirker en stigning i kroppens immunforsvarsaktivitet på 300 %, dvs. at kroppen reagerer på kogt, stegt, bagt mad som om det var sygdomsfremkaldende organismer. Denne reaktion sker ikke ved ”rå” mad.
Vi mennesker koger, steger, bager al næring ud af fødevarerne og forringer derved stærkt næringsværdien. Det er det, der efter min mening er skurken og bevirker, at det kan være nødvendigt med kosttilskud.
Et godt eksempel er en herre, der hedder Storm. Et stort muskelbundt, som har levet af frugt, nødder, kerner, grøntsager, svampe og tang alt i rå tilstand i over 30 år http://www.thegardendiet.com/storm.html
Mennesket ligner aberne så meget fysiologisk at vi burde spise som dem, vi ligner slet ikke rovdyrene, og er af den grund ikke skabt til det enorme kødspiseri, som kræver store mængder energi for at blive nedbrudt. Jeg har selv levet 'råt' i nu 3 måneder og kan virkelig mærke forskel, fx er jeg ikke træt mere på samme måde som før, jeg har meget mere energi og mit humør er også bedre. Folk der har levet sådan i flere år, fortæller at deres sygdomme, skavanker mv. forsvinder, de føler sig gladere og har aldrig haft det bedre.
Så tænk over det og brug den sunde fornuft, det er IKKE nødvendigt med hverken kød, komælk eller kosttilskud (bortset fra B12), hvis man spiser som vi er designet til.
Med venlig hilsen
Lili
Kommentar:
Det er en god ide, at en meget stor del af kosten består af rå fødevarer, men korrekt tilberedte sunde fødevarer – uanset om det er ved stegning, bagning eller dampkogning – indeholder stadig en vælg af gavnlige næringsstoffer.
Ved mange sygdomme er det en rigtig god idé – måske en nødvendighed – med en kortere eller længere periode, hvor man kun spiser rå vegetabilske fødevarer.
Hvis du vælger KUN at leve af rå fødevarer, som Lili her, er det vigtigt, at du sætter dig lidt ind i tingene først, så du sikrer nok variation i kosten.
[UPP]
3. Mail: Vitaminer
Kære John,
Vi er et gammelt ægtepar, på 74 og 80 år.
Vi lever nogenlunde sundt med en sildemad, grønsager og lidt kød hver dag, ofte fjerkræ.
Havregrød med rosiner æble og kanel til morgenmad og 2 kopper tynd kaffe med økomælk.
Vi har de sidste 2 år taget en omnimin hver morgen, har i flere omgange været udsat for et massivt angreb af forkølelse af flere familiemedlemmer uden at blive syge.
Vi spiser jo ikke så meget i vores alder, derfor tror vi bestemt at vores omnimin har styrket vores immunforsvar så meget at vi har undgået forkølelserne.
Vi er heller aldrig blevet vac. for influenza, prøver at undgå smittende personer.
Når jeg (konen på 74) ser på vores jævnaldrene, er der stor forskel på dem der får en god vitaminpille og dem som ikke gør.
Vi fungerer godt og vil tage vores omnimin så længe vi lever.
Tak for de gode nyheder som læses med stor interesse.
Mange hilsener og god weekend
A. Jørgensen.
Kære Alice
Det er en god ide at supplere kosten med en god vitamintablet, især hvis man ikke er sikker på, at kosten indeholder det hele.
Omnimin er en udmærket vitamintablet.
Med venlig hilsen
John Buhl
[UPP]
4. Mail: Hvad med selen?
Hej John,
I forbindelse med vægttab var jeg meget omhyggelig med at veje og taste alt ind jeg spiste på min profil i www.madital.dk – et gratis site. Man kan i detaljer analysere kosten vha. programmet.
Jeg lykkedes ikke at sammensætte min kost sådan, at jeg fik dækket mit dagsbehov af selen.
Har du nogen tip?
Med venlig hilsen
C.Holm
Hej Cathina
Her er listen over fødevarer med selen
For vegetarer/veganere er det klogt at inkludere paranødder (blot 50 gram nødder giver dagsdosis = nogle få paranødder sammen med den selen, der er i andre vegetabilske fødevarer er nok).
Med venlig hilsen
John Buhl
[UPP]
5. Sandsynlig sammenhæng mellem natarbejde og brystkræft
International Agency for Research on Cancer (IARC), som er Verdenssundhedsorganisationen WHO’s kræftforskningscenter, har konkluderet, at natarbejde øger risikoen for brystkræft.
Skifteholdsarbejde, herunder arbejde sen aften, nat og tidlig morgen forstyrrer cellernes naturlige døgnrytme, hvilket giver uorden i den komplekse regulering af stofskiftet i kroppens celler. Og altså også de processer der beskytter os mod kræft.
Risikoen for brystkræft øges især, fordi natarbejde forstyrrer dannelsen af hormonet melatonin. Det beskytter kroppen og især kvinders bryster mod kræft.
Der dannes normalt mest melatonin ved to-tre tiden om natten, men får du lys om natten, falder mængden af melatonin.
Også andre kræftformer er blevet vurderet. Der er for eksempel mistanke til, at natarbejde også øger risikoen for prostatakræft, tyktarmskræft og livmoderkræft. IARC vurderer dog indtil videre, at dokumentationen for disse kræftformer er for usikker.
Dr. nyheder 31-10-2007
Cancer 31-10-2007
[UPP]
7. Lidt af hvert
Fedme giver børn livsstilssygdomme
En fjerdedel af de danske børn har så dårlig kondi, at de risikerer hjertesygdomme i deres ungdom.
En australsk undersøgelse viser, at overvægtige 8-årige børn har syv gange så stor risiko for at ophobe risikofaktorer for diabetes og hjertekarsygdomme, når de bliver 15, sammenlignet med normalvægtige 8-årige.
Politiken 29-10-2007
Børn bør sove længe for at minimere risikoen for fedme
Amerikanske forskere har opdaget, at en ekstra times nattesøvn for en 3. klasses elev, reducerer elevens risiko for at blive overvægtig i sjette klasse med hele 40 procent.
Berlingske 5-11-2007
Kosmetik og medicin kan give kræft
Over 200 produkter på det danske marked indeholder nanopartikler, der er under mistanke for at være kræftfremkaldende.
Nanopartiklerne findes i en lang række produkter på det danske marked, blandt andet babyprodukter, kosmetik, lægemidler, tøj og hårde hvidevarer.
Derfor ønsker EU's ekspertkommité nu at undersøge nanopartiklerne grundigere.
Politiken 30-10-2007
Flere antioxidanter i økologiske fødevarer
Økologiske grøntsager indeholder langt flere antioxidanter end de konventionelt dyrkede, og det gør dem sundere. Også andre økologiske fødevarer er sundere end deres konventionelle varianter.
Berlingske 30-10-2007
Forskere skærer igennem: Økologi er sundere
Frugt og grøntsager indeholder op til 40 procent flere antioxidanter, hvis de er dyrket økologisk, konkluderer forskerne. Også mineraler er blandt andet squash, spinat og kål bedre til at optage, når det ikke bliver udsat for sprøjtemidler eller kunstgødning. Andre planter, der nyder godt af økologien, er hvede, tomater og kartofler.
Ingeniøren 30-10-2007
Forskere: Nå dine mål ved at styre dine drømme
Bliv i stand til at kontrollere dine drømme, og du kan bedre nå dine mål i vågen tilstand.
Bliver man i stand til at kontrollere sin drømme, mens man sover, bliver ens vågne timer meget bedre, mener forskerne.
Det drejer om at fokusere på det ønskede emne, lige før du falder i søvn.
Jyllands Posten 30-10-2007
[UPP]
“At vinde er kun halvdelen af det. At have det sjovt er den anden halvdel.”
- Bum Phillips, American Football Coach -
[UPP]
OBS!
Intet i dette nyhedsbrev er et forsøg på at holde dig fra nødvendig læge - behandling. Nedtrapning af medicin eller behandling bør ske i samråd med en kvalificeret læge. Vælger du at ophøre med lægeordineret behandling eller medicin, uden din læges samtykke, bærer du selv det fulde ansvar.
Du kan alltid skriva till Nomedica på
John@nomedica.dk
|